27 Ocak 2011 Perşembe

avaze gonjeshk-ha / serçelerin şarkısı


İran'lı yönetmen Majid Majidi'nin 2008 yapımı filmi Avaze Gonjeshk-ha (Serçelerin Şarkısı)'nı seyrettim bugün. IMDB sayfası işte şudur :


Modern hayatın biraz dışında ama temelli uzaklarında değil.Ona biraz göz kırparak fakat yine de kendi ekseninden çıkmadan, küçük bir ailenin ve o ailenin reisi Kerim'in etrafında dönen bir hikayesi var.

Filmin esasında bizim hemen yanımızda, Türkiye'den bir trene, uçağa atlayıp rahatlıkla gidebileceğimiz ancak bize bir o kadar da uzak, o kocaman komşumuz İran'da geçmesi bana ister istemez sorular sorduruyor. Kapalı bir dünya gibi İran. Kültürel kodlarımızın ortaklığı ve içinde barındırdığı çok çeşitli halkları, coğrafyası ile diğer bütün komşularımızdan daha çok benzeştiğimizi düşünüyorum. Ancak toplum olarak hemen burnumuzun dibindeki komşumuz İran'dan nasıl bihaberiz, sanatçılarını, kültürünü tanımaktan ne kadar uzağız diye eklemeden de edemiyorum. Siyasi gerçekler ve çıkar ayrılıkları bu derece benzeyen toplumların arasına duvarlar çekmekte ne kadar başarılı. İran kültürüne yabancıysanız ve ilk defa bir Majid Majidi filmi izliyorsanız bu yönleri ile de bu film sizi çarpacaktır.


Neyse efendim biz dönelim filmimize. Olay örgüsü aile reisi Kerim'in etrafında dönüyor demiştik. Ancak tek bir kahraman yok karşımızda, diğer aile fertleri de varlıklarını hissettiriyorlar. Eğer sizin de çocukluğunuzun bir kısmı Ankara, Sivas gibi orta Anadolu kentlerinde geçtiyse, Kerim'in yaramaz oğlu Hüseyin'e, kızları Haniye ve Zehra'ya hatıralarınızda rastlayabilirsiniz.

Merkezdeki karakter Kerim ise motosikleti, ailesi için canını dişine takıp didinmesi ile hiç yabancısı olmadığımız biri...

Filmin müzikleri ve görüntüleri oldukça başarılı. 97 dakikalık bu hikayenin nasıl başlayıp bittiğini anlayamayacaksınız. Oyunculuklara, özellikle Kerim ve oğlu Hüseyin'in oyunculuklarına hayran oldum. Kerim'in "halaoğlu"nun kamyonetinde devamlı dinlediği müzikelere ise dikkat kesilin, sizi bir sürpriz bekliyor.

Neyse efendim, lafın kısası Serçelerin Şarkısı şiddetle tavsiye edilir. Son olarak işte size mükemmel bir sahne :


iyi seyirler...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder